נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

הטרדה מינית בבדיקה רפואית

אחות

בדיקה רפואית עשויה להיות מביכה ואף לא נעימה לעתים. היא מערבת לרוב מגע של רופא בחלקים שונים בגוף, ולאור הסיטואציה הלא טבעית נוטים לחוש לא נינוחים. למרבה הצער, ישנם רופאים אשר מנצלים את המעמד שלהם ואת הקרבה הפיזית המתבקשת במסגרת בדיקה רפואית, לטובת הטרדה של המטופל.

הטרדה מינית היא כל מחווה, הערה או מגע לא הולם, אשר כוון למוטרד אף על פי שהביע סירוב מפורש. אם אחד מאלו הופנו למטופל בעת בדיקה רפואית מהרופא שלו, חשוב להבין שמדובר במקרה חריג ולא מקובל שצריך לפעול כנגדו.

 

הטרדה מינית – מהי?

על פי החוק למניעת הטרדה מינית, מדובר בעבירה שבאה לידי ביטוי בשלל אופני התנהגות, הן מילוליות והן פיזיות, שבוצעו ללא הסכמת הגורם השני. הטרדה מינית יכולה לכלול הצעות שונות הנושאות אופי מיני, מעשים מגונים והתייחסות משפילה או מבזה כלפי אדם על רקע מגדרי\ מיני\ נטייה מינית.

העונשים שנקבעים בגין הטרדה מינית הם מאסר ממושך, אשר משכו נקבע בהתאם למדרג של חומר הענישה ונע בין מאסר על תנאי למאסר בפועל למספר שנים. הטרדה מינית שמבצע רופא במטופל שלו ממוקמת בחלק העליון של מדרג חומרת הענישה, מאחר והיה ניצול ממשי של מעמד ושימוש ביכולת ההשפעה על המטופל לטובת הדבר.

 

האם המטופל הביע התנגדות?

כאמור, חלק מההגדרה להטרדה מינית הוא הבעת חוסר הסכמה מצידו של המטופל, מאחר ורק אם אמר מפורשות שלא הסכים זה ייחשב להטרדה. מקרה של הטרדה מינית בין רופא למטופל הוחרג מעט בחוק, ונקבע כי תחת נסיבות מסוימות אין חובה של המטופל להביע סירוב נחרץ.

מספיק שיש ניצול של אופי היחסים מצד הרופא, כדי שההערה או המעשה המגונה ייחשבו כאסורים. מקרים מובהקים לכך הם ביצוע אקט כלשהו שמוגדר הטרדה מינית, תוך היחסים התלותיים המוגדרים בין מטופל לרופא.

 

מה עושים במקרה של הטרדה מינית בבעיה רפואית?

לידיעה, כדי להימנע מלכתחילה משהות אינטימית עם רופא, כדאי להגיע מלווים בעוד אדם בזמן הבדיקה הרפואית. במידה והתרחש כבר מקרה של הטרדה מינית על ידי הרופא, ניתן לפנות למשטרה ולהגיש נגדו תלונה. לשמירת הזכויות כנפגע עבירה של המטופל לאורך ההליך הפלילי, כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה בתחום ההטרדות המיניות, כמו למשל עורך דין דורון ויינרייך.

מלבד הגשת התלונה, אפשר לפנות לגורמים מקצועיים שיסייעו בהעמדת הרופא לדין משמעתי. אפשר גם להגיש תביעה נזיקית לקבלת פיצויים מבלי הוכחה חד משמעית לנזק. גובה הפיצויים יכול להתנשא עד לגובה של 120,000 שקלים.

במידה וההטרדה המינית הותירה טראומה בקרב המטופל, והוא נאלץ לפנות לטיפול נפשי\ פסיכולוג\ פסיכיאטר או איבד את כושר העבודה בעקבות כך, חשוב לציין גם את זה ולקבל פיצוי על ההוצאות המחייבות הללו.

בדיקה רפואית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
הבנת משמעותו של תיקון 190
הבנת משמעותו של תיקון 190

תיקון 190 הוא שינוי חקיקתי משמעותי שזכה לתשומת לב ועורר ויכוחים בין מומחים משפטיים וקובעי מדיניות. במאמר מפורט זה,