נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

האם חיילים יכולים לתבוע על רשלנות רפואית

מדדים

תקופת השירות בצבא, בין אם מדובר בשירות חובה ובין אם בשירות קבע בכוחות הביטחון, נחשב לכאורה לתקופה של ביטחון רפואי. הצבא, שהוא הגוף הגדול ביותר במדינת ישראל, אחראי לביטחונם, ולבטיחותם של החיילים, מרגע הגיוס ועד לרגע שבו יצאו את שערי הבקו"מ ביום השחרור. במקרים רבים, האחריות של הצבא חלה גם זמן =רב לאחר מכן.

עם זאת, מסיבה לא ברורה רווחת בקרב חיילים ובני משפחותיהם, הדעה שהצבה הוא גוף שלא ניתן ולא צריך לתבוע אותו, ובוודאי שלא כשמדובר ברשלנות רפואית. אבל האם הדבר הוא אכן כך? האם יש אפשרות חוקית ומעשית, לתבוע את הצבא על רשלנות רפואית? ואם כן – באילו נסיבות יש סיכוי להצלחה בתביעה? להלן התשובות.

חיילים
חיילים

תביעת רשלנות רפואית כנגד הצבא

כאמור, הצבא אחראי כל בריאותו, הן הגופנית והן הנפשית, של החייל מרגע הגיוס ועד לרגע השחרור, ולעיתים אפילו לאחר מכן, בנסיבות מיוחדות. וכיוון שהצבא נוטל לעצמו את הזכות לשלוט בכל האספקטים בחייו של החייל, כולל בבריאות שלו, לא מן הנמנע שתוגש כנגדו תביעת רשלנות רפואית. זאת, אם וכאשר מתברר שהמפקדים של החייל, בין ראם המפקדים הישירים ובין אם מפקדים בכירים יותר, לא עשו כל שביכולתם לטפל בחייל. בנוסף, אם קרה שהחייל התלונן על בעיה רפואית והרופאים הצבאיים לא השכילו לאבחן את מקור הבעיה ולטפל בו, גם אז יש עילה לתביעת רשלנות רפואית.  התביעות נוגעות לכל התחומים האפשריים, החל מתביעת רשלנות רפואית בהריון ועד לרשלנות באבחון מחלה ממארת, או כזאת הדורשת התערבות כירורגית או אחרת. הצבא כגוף בירוקראטי ענק, איננו חסין מטעויות, ולפיכך גם אין לו חסינות מפני תביעות רשלנות רפואית.

מתי יש סיכויים טובים להצלחה בתביעה

למעשה, הסיכויים להצלחה בתביעת רשלנות רפואית נגד צה"ל עצמו, או כנגד גופים רפואיים שונים המעניקים שירותים לצבא, דומים מאד לסיכויי ההצלחה שלהן במקרים דומים אחרים באזרחות. מבחינת השופטים הדנים בתביעות הללו, ההבדלים, אם הם קיימים בכלל, הם קטנים. רופא או מוסד רפואי שטעו בשיקול הדעת, ישלמו את המחיר.

לעומת זאת, רופא שפעם נכון והבעיה שהתפתחה אצל החייל איננה קשורה בו, עשוי לצאת זכאי מהתביעה הזאת.ביותר ממקרה אחד, תבעו חיילים וחיילות את הצבא על כל מרכיביו על רשלנות רפואית, ואכן זכו בפיצויים גבוהים בגין בעיות שנגרמו להם כתוצאה ישירה או עקיפה של רשלנות, הן של הצוות הרפואי והן של המפקדים של החייל.

אם יש לך כוונה וצורך להגיש תביעה בעקבות רשלנות רפואית כנגד הצבא, או כנגד גופים רפואיים שונים, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר בהקדם האפשרי והמומחים האיכותיים של פייל ושות', משרד עורכי דין, יחזרו אליך בהקדם. הם ילוו אותך ויסעדו אותך כל הדרך, החל מבחינת המקרה, עבור דרך השגת המסמכים הנדרשים וכלה בהגשה ובניהול של התביעה עד לסיומה המוצלח.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
הבנת משמעותו של תיקון 190
הבנת משמעותו של תיקון 190

תיקון 190 הוא שינוי חקיקתי משמעותי שזכה לתשומת לב ועורר ויכוחים בין מומחים משפטיים וקובעי מדיניות. במאמר מפורט זה,