נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

פתיחת תיק גירושין ברבנות או בבית משפט לענייני משפחה

לחיצת יד

האם בית המשפט לענייני משפחה מטיב בעיקר עם נשים? האם בית הדין הרבני תומך יותר בזכויות הגבר? האם אפשר לתבוע את הכתובה? ומי מטיל תשלום מזונות נמוך יותר? אם גם אתם מתלבטים האם לפתוח תיק גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה, הכתבה הזו תנסה לעשות לכם טיפה סדר.

 

הרוב מתגרשים מבלי לדעת היכן

אחוז הגירושין בישראל גבוה מאוד, את זה כולנו כבר יודעים. חלק מהזוגות יתגרשו במאבק משפטי ממושך וימשיכו בו ככל שהזמן והכסף נמצאים לצידם. אחרים יגיעו בדרך כלשהי לפשרה ויצאו מהר יותר לדרכם החדשה. אבל גם את זה אנחנו כבר יודעים. אז מה אנחנו בעצם עדיין לא באמת יודעים? איך לבחור את בית המשפט המתאים ביותר לגירושין שלנו.

 

הבדלים בין בית הדין לבית המשפט

בית הדין הרבני הוא ערכאה בעלת סמכות לדון בסוגיות אזרחיות רבות, כאשר הדין הדתי והעברי הוא זה שמנחה אותו. הליכי הגירושין כאן יתאימו לבני זוג יהודים בלבד, כאשר אין רלוונטיות לאופן הנישואין (חתונה אזרחית, רב רפורמי, מסיבה לחברים וכל דרך אחרת להינשא).

בית המשפט למשפחה גם הוא ערכאה שדנה בסוגיות אזרחיות, שאותה מנחה החוק והמשפט הישראלי והפסיקה המעודכנת. להבדיל מבתי הדין הרבניים, בתי המשפט למשפחה הם היחידים שרשאים לדון בחלוקת רכוש וענייני משמורת, למעט מקרים בהם תביעת הגירושין בבית הדין הרבני כרכה את סוגיות אלו במעמד הגשת הבקשה.

 

יתרונות וחסרונות לגירושין בבית הדין הרבי

בני זוג שמתגרשים באופן יחסית מפושר והדדי, יוכלו להתגרש בהסכמה ובקלות רבה בבית הדין הרבני. ועם זאת, כאשר צפות ועולות סוגיות שנוגעות להלכה היהודית ולמשפט העברי, חלק מהזוגות (או אחד הצדדים) ירגישו שנטיית הדיינים ארכאית במיוחד, איננה תואמת את אופי החיים המודרני ומעדיפה את המסורת על פני טובתו של אחד הצדדים. מצד שני, זוגות אחרים יחושו בדיוק את ההיפך.

 

יתרונות וחסרונות לגירושין בבית המשפט למשפחה

בני זוג יהודים לא יוכלו להתגרש כאן, למעט זוגות מעורבים או בעלי דתות אחרות. אלו שיוכלו להתגרש כאן, ייהנו מהליך מהיר למדי שבמסגרתו די בהסכמתו של צד אחד על מנת להביא לסיום הנישואין (להבדיל מהרבנות, בה סוגיית מסורבות הגט נתפסת כחיסרון משמעותי). בנוסף, בית המשפט לענייני משפחה מעוניין לשמור על התא המשפחתי ולכן מחייב את הזוגות בהליכי גישור.

 

אז היכן כדאי שאתגרש?

את התשובה לשאלה הזו ניתן לספק רק לאחר פגישת ייעוץ עם עו"ד גירושין ששמע את נסיבות הפרידה ואת הנסיבות האישיות של בני הזוג. למרות שנדמה כי גברים יקבלו יתרון מובהק בבית הדין הרבני בעוד שנשים יקבלו יתרון בבית המשפט, הדברים אינם כה פשוטים:

גבר שבגד באשתו למשל, יצטרך לשלם לזוגתו את סכום הכתובה שנקבע במועד החתונה. אישה שאיננה משתפת פעולה עם הליך הגישור מסתכנת בפסיקת שופט שתחמיר איתה וכן הלאה.

יש לזכור שבדיקת הערכאה תלויה במכלול עצום של נסיבות אישיות ולכן מומלץ תמיד להתייעץ עם  עורך דין גירושין מומחה ולפני שפועלים באופן עצמאי.

 

פטיש וספרים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
הבנת משמעותו של תיקון 190
הבנת משמעותו של תיקון 190

תיקון 190 הוא שינוי חקיקתי משמעותי שזכה לתשומת לב ועורר ויכוחים בין מומחים משפטיים וקובעי מדיניות. במאמר מפורט זה,