נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

הערכה של סיכויי תביעת לשון הרע – איך עושים זאת

תאונת עבודה

בישראל קיים "חוק לשון הרע", הקובע כי כל אמירה פוגענית הנעשית בפומבי, הגורמת\עשויה לגרום לנזק, מוגדרת בתור עוולת לשון הרע. במקרה והעבירה נעשתה בזדון היא אף נחשבת לעבירה פלילית. אמירת לשון הרע יכולה להיעשות במגוון דרכים, והיא נחשבת כלשון הרע בתנאי שמלבד הנפגע נחשף למידע לפחות עוד אדם אחד.

בעידן של היום, האינטרנט מהווה אמצעי פרסום נפוץ שדרכו נעשות לא פעם פגיעות. עם זאת, גם במדיות נוספות ניתן להיחשף ללשון הרע. נפגע לשון הרע יכול לתבוע פיצוי כספי מהפוגע, כאשר עצם העובדה כי נאמרו עליו דברים שליליים מהווה עילה לתביעה.

 

מהו לשון הרע

לשון הרע יכול להתייחס למגוון רחב של אמירות שליליות הנוגעות לנושאים שונים כמו גזע, נטייה מינית, גיל, מין, מקצוע, עוד. אופן הפרסום ומקומו יכולים להצביע על העצמתו של הלשון הרע. במקרים רבים, בית המשפט יכול לחייב את הפוגע לפצות את הנפגע גם מבלי להוכיח נזקים בשל הסיבה כי קיים קושי בהוכחת נזק.

עורך דין לשון הרע יכול לזהות את אופי המקרה עוד בשלב הראשון, כאשר הוא בוחן האם אכן התקיימה עבירה. בתי משפט בישראל לא ממהרים לקבל תביעות לשון הרע – לכן מומלץ לקבל ייעוץ מקדים מעורך דין המומחה בתחום.

 

עורך דין לשון הרע

עורך דין מומחה לתחום זה מבצע הערכה של סיכויי התביעה על פי מספר פרמטרים שונים, כאשר אחד מהם הוא הזכות לחופש הביטוי אל מול הזכות לשם טוב. במקרים רבים בית המשפט מעדיף את הזכות של חופש הביטוי, ורק כאשר מדובר בהוצאת דיבה קיצונית הוא מקבל את התביעה. היבט נוסף שנבחן הוא היקף הנזק.

כאשר מדובר בנזק קטן, עורך הדין ימליץ להימנע מהגשת תביעה. בנוסף, כאשר אין יכולת, או קיים קושי להוכחת נזק, עורך הדין מבצע הערכה של קבלת הפיצויים ללא הוכחת נזק. בכל מקרה – זכייה בתביעת לשון הרע היא גבולית, לכן קיים צורך לבדוק באופן מעמיק כל מקרה לגופו לפני שנכנסים לתביעה משפטית שיכולה לבזבז לנו זמן וכסף.

 

הערכת סיכויי הזכייה בתביעה

הערכת הסיכויים לזכייה בתביעת לשון הרע מתבססת על 4 שלבים שונים, שהם למעשה גם השלבים שבית המשפט בודק באמצעותם את התביעה:

  1. האם זה לשון הרע?
  2. האם פורסם לאחר? (הוכחת פרסום)
  3. ההגנות הקבועות בחוק
  4. בחינת הפיצוי לתובע

ארבעת השלבים מורכבים אף הם ממספר היבטים אותם בוחן עורך הדין המייצג את הלקוח בבית המשפט.

 

לסיכום

אם אתם חשים כי נפגעתם מלשון הרע ובוחנים אפשרות של תביעה משפטית – עצרו. התייעצות עם עורך דין מוסמך תוכל לעזור לכם להעריך את סיכויי ההצלחה של התביעה בטרם תגישו אותה. יש לבחון היטב שיקולים של "בעד" ו"נגד" יחד עם עורך דין המתמחה בדינים אלו. בהצלחה!

לשון הרע

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
הבנת משמעותו של תיקון 190
הבנת משמעותו של תיקון 190

תיקון 190 הוא שינוי חקיקתי משמעותי שזכה לתשומת לב ועורר ויכוחים בין מומחים משפטיים וקובעי מדיניות. במאמר מפורט זה,