נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

קניתם רכב חדש? תתחדשו! עכשיו תשתדלו להתרחק מכבישים אדומים

נהג

"עוד לא הספיק ליהנות מהרכב החדש שלו וכבר היה מעורב בתאונת דרכים", המשפט הזה לצערנו הרב, חוזר על עצמו יותר מדי פעמים במהלך השנים האחרונות. אחת הסיבות העיקריות לתאונות במדינה היא תשתית לקויה ותרבות נהיגה שגויה של רבים מהנהגים. אותם מקומות שמועדים לפורענות נקראים "כבישים אדומים". 

מתחילת השנה (2019) נהרגו בתאונות דרכים 216 בני אדם, לעומת 192 נכון לתקופה המקבילה אשתקד (2018). נתונים אלו שהובאו מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רק מראים עד כמה מדובר בבעיה אמיתית שעדיין לא נמצא לה פתרון, נתונים אלו רק מראים מגמת עלייה מדאיגה בכל הקשור למספר ההרוגים בתאונות דרכים בכלל ובפרט ב"כבישים אדומים".

 

מה זה "כביש אדום?"

המאבק בתאונות הדרכים שמנהלת מדינת ישראל כבר שנים ארוכות הביא את הרשויות ומשרד התחבורה העומד בראשם להגדיר רשימת כבישים שבהם התרחש מספר רב של תאונות דרכים חוזרות ונשנות. כבישים אלו מכונים "כבישים אדומים".

אחד הכבישים הידועים לשמצה שמוגדר כ"כביש אדום" הוא כביש 90. כביש זה גרם למעל 2,250 תאונות דרכים שגרמו לתמותה של 233 בני אדם ו- 6,450 פציעות בדרגות שונות של בני אדם, 700 מהם באורח קשה. כל זאת ב- 15 שנה האחרונות. אחת הסיבות העיקריות לקיומן של תאונות דרכים היא תשתית לקויה של הכביש.

כביש
כביש

 

איך כביש מקבל סימון "אדום"?

בשנים האחרונות בוצעו מספר שינויים מרחיקי לכת בכל הקשור לתחזוקה ובנייה של כבישים חדשים שאמורית לתת פתרון הן לבעיות עורקי התחבורה בארץ והן לבעיות של כבישים בעייתיים, מה שאנו מכנים "כבישים אדומים".

שינויים אלו החלו להתרחש בעשור האחרון גם בשל שינוי מגמה שהוביל שר התחבורה דאז, ישראל כץ, להורדת הקטל בדרכים על ידי שיפור התשתיות והטמעת מערכות התרעה ובטיחות מתקדמות לכלי רכב כמו קיה ספורטז' וכן בשל אגף התנועה במשטרת ישראל ששמו להם למטרה לבצע "מהפכה בתפיסת המלחמה בתאונות הדרכים" תוך התמקדות בהורדת מספר ההרוגים בכבישים ובעבירות שגורמות לתאונות דרכים.

הסיבה שלפיה כביש מוגדר "כביש אדום" תלויה בעיקר בשני גורמים שליליים:

בעיות תשתית: אם נבחן כבישים בעלי בעיות תשתית נמצא שרובם ממוקמים בכבישים מרובי תאונות. בעבר, הוקמו צוותים בדיקה מקצועיים על ידי משרד התחבורה, על מנת לגלות את הסיבות לאירוע תאונות דרכים בכבישים מרובי תאונות בשיעור גבוה יותר מהממוצע. רבים מכבישים אלו מוגדרים "כבישים אדומים".

בנוסף לכך, צוות מיוחד של אגף התנועה שהוקם לצורך כך, המליץ לקצר את הכבישים האדומים מ- 700 קילומטר ל- 300 קילומטר על מנת לצמצם ולהתמקד באותן נקודות מועדות לפורענות בהן מתרחשות תאונות חוזרות. ההתמקדות בוצעה בעיקר בכבישים ישנים, ללא תשתית ראויה.

הגורם האנושי: חטיבת המחקר של אגף התנועה במשטרת ישראל חקרה ובדקה את הגורמים לתאונות הקטלניות ביותר שהוצעו בישראל בשנים האחרונות. נמצא שהעבירות שגורמות לתאונות הן עבירות של ביצוע עקיפה מסוכנת, סטייה מנתיב, חציית קו הפרדה רצוף, אי ציות לתמרור אדום ואי מתן זכות קדימה להולכי רגל.

 

קטעי הכביש והצמתים המסוכנים ביותר:

אלו הם עשרת קטעי הכבישים המסוכנים ביותר שפורסמו באתר 'ארגון מנהלי תחבורה' שגובים את מספר ההרוגים הגבוה ביותר מדי שנה, על פי דוח עמותת אור ירוק. מדובר בפרסום מלפני 5 שנים כך שניתן לשער שנוספו להם כבישים אחרים או לחילופין הוסרו מספר כבישים בשל צמצום כמות הכבישים האדומים כחלק ממהפכה בתפיסת המלחמה בתאונות דרכים על ידי משטרת התנועה הארצית.

כביש 5 ממחלף ירקון ועד מחלף קסם, כביש 4 מצומת פלמחים ועד צומת אור עקיבא, כביש 2 ממחלף גשר השלום עד מחלף נתניה, כביש 65 בין היישוב נין לדברת, כביש 2 ממחלף פולג עד מחלף גשר השלום, כביש 1 בין בית דגן למחלף נתב"ג, כביש 4 מצומת בית חנניה ועד צומת מעגן מיכאל, כביש 2 ממחלף חבצלת ועד מחלף ינאי, כביש 5 ממחלף תקווה ועד מחלף ירקון, כביש 70 בין מצובה לשלומי.

 

10 הצמתים המסוכנים בארץ:

כביש 70 צומת אחיהוד, כביש 232 צומת מעון, כביש 40 כניסה לישוב נחלים, כביש 40 צומת מצליח, כביש 232 צומת חלץ, כביש 73 צומת נהל, כביש 3 הכניסה לכפר ורבורג, כביש 85 צומת הכניסה לאל מכר, כביש 40 צומת הטייסים, כביש 70 צומת אבלים.

 

4 טיפים לנהיגה בטוחה ב"כבישים אדומים":

שמירת מרחק: בגלל שמדובר בנסיעה ב"כביש אדום", אתם אף פעם לא יכולים לדעת מהיכן תצוץ לכם בעיה שתוביל חלילה לתאונה על הכביש, לכן הדרך הטובה ביותר היא פשוט שמירת מרחק בטיחות מהרכב שלפניכם. במקרה ותתרחש תאונה תספיקו לבלום בזמן ולא להיות חלק מסטטיסטיקה עגומה של עוד תאונת דרכים.

בדיקת הרכב: רוב הנהגים לא ממש מבצעים בדיקה שגרתית של הרכב שלהם, הם לוקחים כמובן מאליו שהרכב במצב תקין. אם אתם נוהגים לבצע נסיעות יום יומיות על כביש שמוגדר "כביש אדום", חשוב מאוד לבדוק את תקינות הרכב על מנת שבמצב שעלול להוביל לתאונה הרכב שלכם יגיב בצורה טובה ולא "יפתיע" אתכם בדיוק ברגע שאתם זקוקים לו ביותר.

אימוץ צורת נהיגה בטוחה: זה נכון שנסעתם על הכביש הזה כבר עשרות פעמים ואתם מכירים כל פניה וכל תמרור, אבל אימוץ של נהיגה בטוחה לא קשור כלל לכמה אתם מכירים את הכביש, נהיגה בטוחה תאפשר לכם לא להיכנס מלכתחילה לכל סיטואציה מסוכנת על נתיב הכביש.

כל מה שעליכם לעשות הוא פשוט לנסוע במהירות המותרת, לעצור למנוחות בנסיעות ארוכות, להיות ערניים על הכביש ולא להתפתות להסחות דעת כמו טלפון ניד או מוסיקה רועשת בצורה קיצונית שמקשה עליכם להיות ערניים בכל הקשור לסובב אתכם.

התקנת מערוכת בטיחות לרכב: אחד הכלים היעילים ביותר למניעת תאונות הם מערכות הבטיחות שהושמו בשנים האחרונות בכלי הרכב החדישים. גם אם אין לכם רכב חדש ניתן להוסיף מערכות בטיחות לרכב קיים, כמו מערכת מוביליי שמתריעה מפני סכנות שונות כמו התקרבות לרכב מלפנים או סטייה מנתיב.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רכב
תיקח מונית
סיבות לקחת מונית לנתב"ג!

נסיעה במונית מהווה פתרון נוח ויעיל לנסיעות בעיר, או לשדה תעופה. משתמשים רבים נהנים מהיתרונות של השירות, כוללים מי

רכיבת שטח
איך בוחרים טרקטורון?

בחירה של טרקטורון צריכה להיעשות תוך היכרות מעמיקה עם התחום. מי מכם שמעוניינים לרכוש טרקטורון לראשונה בחייהם, צריכים לדעת