נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

מה יקרה עם הרכוש שלכם אחרי שתתגרשו?

חלוקת רכוש

בכל שותפות שמתפרקת ניתן למצוא את ההיבט החוקי, הכלכלי והרגשי. בין אם זו שותפות עסקית, שאז לבטח הפן הכלכלי תופס נפח לא מבוטל, ובין אם זו שותפות יצירתית או משפחתית – יש לדון בצורה יעילה כיצד להתיר את השותפויות הללו בצורה שתפרום את הקשרים בעדינות ולא תקרע אותם. אז איך מתגרשים ומחלקים רכוש משותף או נכסים שנצברים לעתים במשך עשרות שנים?

 

רכוש וזכויות עליו

בבואנו לדון בנושא חלוקת רכוש בגירושין בין שני צדדים של זוג, שניהל מערכת יחסים שכללה ניהול משק בית משותף, ברור שניתקל בלא מעט מן המקרים באמוציות רבות. הן אולי תופענה ברמות התלקחות שונות, אך יש לשער שתמיד יצוצו מתחים בין שני הצדדים אצל זוג שמגיע למצב לא קל מלכתחילה, שהביא להחלטה על הפרידה.

המורכבות של ניהול משק בית משותף היא כאין וכאפס לעומת התרת הקשרים בין הצדדים, על אחת כמה וכמה כאשר יש לזוג ילדים. ישנן הגדרות חוקיות ברורות ומפורשות המפרטות אילו זכויות מגיעות ומנגד אילו חובות חלות על כל אחד מהצדדים.

לְהִתְגַרֵשׁ

חובות

ראשית יש לבדוק האם ישנן התחייבויות שלקחו על עצמם הצדדים במשותף או בנפרד (נניח: משכנתא על בית, מינוס בחשבון העובר ושב בבנק, הלוואה או קנייה באשראי שנפרסה לתשלומים וכו'), האם ההתחייבות הזו הייתה זוגית או יחידה – כלומר האם נלקחה על ידי צד אחד בלבד עוד לפני שבני הזוג היו ביחד ואיחדו חשבונות בבנק? מי נהנה מהפירות שלה?

קחו לדוגמה מקרה אמיתי: צד אחד קיבל כסף מגוף ממשלתי בצורת מענק קורונה, שבהמשך בוטל על ידי המדינה והאזרחים שזכו בו אולצו להחזירו למדינה. הפשרה קבעה שכיוון ששני בני הזוג נהנו מן המענקים בעת שניתנו, על שני בני הזוג להחזיר את הכספים למדינה יחד.

 

נכסים

כל סכום, נכס או פריט שנצבר לזכות אחד מן הצדדים, נשאר על שמו בתנאי שהתקבל לאחר פירוד הזוגיות והפרדת ניהול הכספים. אולם, בית שנרכש מכספים משותפים ונרשם על שמם של שני בני הזוג יישאר שייך לשני הצדדים גם אחרי הפירוד.

יש להעמידו למכירה לצד שלישי, וליהנות מחלוקת הכספים שיניב, או שאחד הצדדים יקנה את חציו של זולתו. קרן פנסיה שנצברה לזכות אחד מן הצדדים, גם היא צריכה להוות שיקול ואם לצד השני אין פנסיה או שהסכום שנצבר בקרן נמוך משמעותית, על הצדדים לאזן את ההפרש ולהשוות אותו (שוב: בתנאי שהצבירה לא נעשתה בזמן השותפות הכלכלית).

 

סיכום

מאוד הגיוני שבזמן גירושין נדאג מה יעלה בגורלו של רכוש שצברנו בעמל רב, בחפצים שנקשרנו אליהם, ואפילו בסכומים שנצברו בבנק. במקרים בהם בני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמה כיצד יחולק הרכוש, הרי שיש חוק, והוא זה שיכריע בנושא.

רכוש וזכויות

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
הבנת משמעותו של תיקון 190
הבנת משמעותו של תיקון 190

תיקון 190 הוא שינוי חקיקתי משמעותי שזכה לתשומת לב ועורר ויכוחים בין מומחים משפטיים וקובעי מדיניות. במאמר מפורט זה,