נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

רעיונות מוסריים הנלמדים מפרשת השבוע

רעיונות מוסריים הנלמדים מפרשת השבוע

פרשת השבוע הינה קטע מהתורה הנקרא בכל שבת בפני הציבור בבית הכנסת. בכל שנה מסיימים מחזור של כל פרשות התורה עד להשלמת קריאה של התורה כולה. פרשת השבוע טומנת בתוכה עומק רב, מוסר, הנהגות והשקפה. רבים נוהגים ללמוד את פרשת השבוע ולספר בשולחן שבת רעיונות נבחרים על הפרשה. במאמר הבא ליקטנו עבורכם מספר רעיונות מוסריים הנלמדים מפרשות השבוע השונות.

 

אמונה וביטחון בפרשת בהר

פרשת בהר עוסקת במצוות השמיטה כאשר מצוות השמיטה מצווה על היהודי לשמוט את האחיזה במוכר והידוע וללכת אחרי אלוקיו בארץ לא זרועה, תרתי משמע. בעבר, חיות ופרנסת האדם היו קשורים בעבודת האדמה. בשנת השמיטה כאשר יש איסור לעבוד בשדה לזרוע ולקצור, כל אדם מישראל מודע לתלות המוחלטת שלו בבורא עולם ונכנסת בו הידיעה כי השם הוא מקור פרנסתו ולא חוזקו ועוצם ידו.

חסידיו של האדמו"ר מזוועהיל זצ"ל שאלו אותו פעם במה הוא עוסק, מכיוון שרצו לדעת מהם הספרים מהם הוא לומד. השיב להם האדמו"ר: "אני אוחז עדיין בא'-ב'"… והסביר לחסידיו התמהים: "דעו כי היסוד של האדם הוא א'-אמונה וב'-ביטחון ובהם אני שקוע כל כולי".

לקריאת פרשת השבוע לחצו כאן.

היצר: רוצח עם גרזן – מסר הנלמד מפרשת כי תצא

על הפסוק: "כי תצא למלחמה על אויבך" דרשו חז"ל כי הכתוב מדבר במלחמת היצר. והפסוק מסיים במילים: "ונתנו ה' אלוקיך בידך". הרב ישועה עובדיה זצ"ל העיר כי הסיוע לניצחון במלחמת היצר הוא בתנאי שהאדם יהיה חדור בהכרה כי היצר השוכן בליבו הוא אויב החפץ ברעתו.

כי אם יצליח היצר להטעות את האדם שהוא אוהבו, אין לו סיכוי לנצח אותו. רבי שמחה בונים מפשיסחא אמר כי על האדם לראות את היצר כאויב שבידו גרזן והוא מוכן בכל שניה להתיז את ראשו מעליו ואם קשה לאדם לציירו כך – הרי שכבר התיז את ראשו. רואים כאן כמה חשובה ההשקעה בטקטיקה של "דע את האויב".

היצר רוצח עם גרזן - מסר הנלמד מפרשת כי תצא

התגברות על יצר הסקרנות מפרשת בלק

בפרשה זו, בלעם שראה את אוהליהם של ישראל שפתחיהם אינם מכוונים זה לזה, ברך: "מה טובו אוהליך יעקב". אוהלי ישראל היו מונחים בזוויות שונות על מנת שבכל אוהל תשרור פרטיות מוחלטת.

יצר הסקרנות של האדם מושך אותו להציץ מה קורה אצל השני , אולם כאשר ראה בלעם את אוהלי ישראל, הבין שהם חיים מתוך אושר וסיפוק מבלי שיתעניינו בנעשה באוהלים ומשפחות אחרות. כאשר אדם לומד להתגבר על סקרנותו וליהנות ממה שיש לו, אזי חייו מאושרים בלא שהוא משווה אותם לרמת האושר של כל אחד אחר.

 

לסיכום

לימוד פרשיות התורה מספק לאדם הסתכלות וזווית ראייה מדויקת על החיים מה שמאפשר לו לחיות חיים מסופקים, מלאים ומאושרים יותר לפי התורה – ספר ההוראה של חיי היהודי.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי
איך נשמור ביחד על כדור הארץ
איך נשמור ביחד על כדור הארץ

שמירה על כדור הארץ היא אחת מהאתגרים הגדולים שאנו ניצבים מולם בעידן הנוכחי. עם עליית טמפרטורות החממה, החימום הגלובלי

ניתוח ירך
4 טיפים להתאוששות מניתוח ירך

התאוששות מניתוח ירך יכולה להיות מורכבת, היא דורשת מחוייבות והשקעה בשביל שהניתוח המורכב יצליח. לכאורה לאחר הניתוח הבעיה נפתרה,