נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

מי יכול להפוך להיות בורר ומגשר?

מכון בוררות

אם נקלעתם לסכסוך או מחלוקת כלשהי, ייתכן והוצע לכם ללכת אל הליך גישור או בוררות. הליכים אלו הם הליכים חלופיים להליך המשפטי. אנשים פונים להליכים חלופיים אלו ממספר סיבות, כאשר המטרה העיקרית היא להימנע, עקב גורמים שונים, מניהול משפט. את הבוררות והגישור מנהלים בורר ומגשר בהתאמה. מי יכול להפוך לבורר ומי יכול להפוך למגשר? תשובות לפניכם.

 

בורר ומגשר – מה ההבדלים?

לפני שנסביר כיצד אדם יכול להפוך לבורר וכיצד אדום יכול להפוך למגשר, חשוב שנסביר את ההבדלים השונים בין הבורר והמגשר. שלא כמו שרבים חושבים, הליך בוררות והליך גישור הם שני הליכים נפרדים. ישנם קווי דמיון בין ההליכים הללו, אך בסופו של דבר הם מנוהלים באופן שונה. ניתן לפנות אל שני ההליכים הללו באמצעות המוסד הישראלי לבוררות עסקית.

ההבדל העיקרי בין הליך הבוררות להליך הגישור, נובע בסמכויות השונות של שני התפקידים האלו. בעוד שהמגשר יכול להציע פתרונות לצדדים שמשתתפים בהליך, והם מחליטים איזה פתרון לקבל ואם בכלל, לבורר יש סמכות להכריע ולקבוע את הפתרון, לאחר שהוא שומע את שני הצדדים, כך שההכרעה יכולה להיעשות בניגוד לרצונם.

 

כיצד ניתן להפוך למגשר?

ישנם כמה תנאים שצריכים לחול על המגשר. ראשית, מגשר צריך להיות אדם בעל השכלה אקדמית כלשהי. המגשר לא צריך להיות בהכרח דמות משפטית, אך הוא זקוק לניסיון בתחום מסוים, לרוב התחום בו הוא יגשר.

כמו כן, מגשר צריך לעברו השתלמות מיוחדת בת 60 שעות. ניתן לבצע גישור בתחומים רבים, כמו התחום העסקי, האזרחי והתעסוקתי. ניתן לבצע גישור גם בתחום המשפחה, אך לשם כך על המגשר לעבור השתלמות מיוחדת בת 40 שעות. לאחר מעבר ההשתלמויות הנדרשות, המגשר העתידי יוכר על ידי בית המשפט כמגשר.

 

כיצד ניתן להפוך לבורר?

לעומת המגשר, שצריך הכרה מבית המשפט וצריך לעמוד בקריטריונים מסוימים, כל אדם יכול להיות בורר. התנאי היחידי הוא הסכמה של שני הצדדים השונים על זהות הבורר מראש. הבורר לא חייב להיות בעל ידע אקדמי בהכרח או השכלה משפטית. למרות זאת, מוטב על שני צדדים המסוכסכים בתחום מסוים, למנות בורר מוסכם שיש לו ניסיון באותו תחום.

 

דברים משותפים

ישנם דברים המשותפים גם לבורר וגם למגשר. בשני התפקידים, מדובר על אדם שמוסכם על שני צדדים מסוכסכים ליישב את המחלוקת שקיימת ביניהם. בנוסף, גם הבורר, כמו המגשר, מציע פתרונות לצדדים, על מנת שיבחרו בפתרון המוסכם על שניהם.

 

הליכים שונים

חשוב לזכור שלמרות המאפיינים הדומים בין הבורר למגשר, מדובר בשני הליכים שונים. הבורר ינסה להביא את שני הצדדים להסכמה על פתרון מסוים, אך במידה ואין הסכמה משותפת, הבורר יכריע, כאשר הוא עלול לקבל החלטה שאינה עולה בקנה מידה אחד עם רוחם של שני הצדדים. בהליך הגישור לעומת זאת, לא יכפה המגשר החלטה.

בוררות עסקית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עסקים
ייעוץ עסקי
ייעוץ כלכלי ואסטרטגי

ההתנהלות הכלכלית והאסטרטגיה הם אלו המובילים את העסק להצליח. כאשר יש ביניהם התאמה והם נעשים בצורה שקולה ניתן להתקדם.